Пређи на главни садржај

Intervju: Dejan Ilijić - Najbolje je kad budućnost i tradicija idu ruku pod ruku!

Među Nišlijama je, čini se oduvek, javna tajna uspeha da ako želiš da ga postigneš, otidi iz grada. Ta tvrdnja ide dotle da se često govori da je i najpoznatiji Nišlija, tad još mali Konstantin, postao Konstantin Veliki, Svetitelj i Car, tek kad se otisnuo sa obala Nišave. Sa njih je i veliki Duško Radović otplovio lepom plavom Dunavu i Savi da rečima ovekoveči prestoni grad, a bilo je i još nebrojeno takvih plovidbi. Međutim obala jedinog niškog, tek prevodom reči imena EYOT, malog, ali najvećeg ostrva, doseže od daleke Kine, preko starog kontinenta do Amerike, i govori da je istina zapravo negde drugde, a to i potvrđuje. Bez reči. Sa jednog od nebrojenih gradskih pešačkih ostrva za čvrsto stajanje na niškom alfaltu i hod nogu pred nogu kroz istoriju istine. Slovo o Nišu, Nišlijama i uspehu. Dejan Ilijić, kompozitor i pijanista sastava EYOT 



Kako popraviti neslavnu sliku pa ne retko prisutnu kuknjavu nad žalosnom sudbinom nadjačati pozitivnim odjecima, kao Vašim, da je naš Niš ipak sjajan teren za stvaranje?

EYOT - foto: Milenko Jovanović
Ovde imamo povoljne uslove za rad, dovoljno vremena i prostora, a i atmosfera koja vlada u gradu, istorija, sve se verovatno na neki način prenosi kroz našu muziku. Mislim da smo dokaz da je moguće živeti ovde i imati svetsku karijeru. Nije neophodno otići odavde, bitno je upotrebiti ono što imaš na najbolji mogući način. Od početka nismo kukali na stanje u gradu i zemlji. Išli smo polako, i postepeno sami stvarali bolje uslove. Tako je i sad. Jeste fraza, ali muzika ne poznaje granice. U svakom smislu. Često se među Nišlijama priča da gradu fali kulturni život. Ne bih se složio. Ima ovde dovoljno dešavanja, ali se slabo prate. Od stalnih koncerata klasične muzike do izložbi, predstava, brojnih manifestacija... 
treba podržati to što imamo, da bi se razvilo i postalo veće. Ima toliko umetnika koji moraju dobiti podršku prvo ovde, u svom gradu.

Svetski mediji, poput YAHOO news ili All About Jazz, su naklonjeni muzici i energiji sastava EYOT- same reči hvale, pa i neutralni posmatrač može da tu prepozna istorijski značajne korake. Kako se „borite“ za medijski prostor ovde u Srbiji, postoji mišljenje da su tzv. beogradski mediji zatvoreni za izveštaje sa juga?

Beogradski mediji, kao i mediji uopšte danas, vode se finansijskim motivima i bilo koja vest koja nema nikakvu materijalnu vrednost, odnosno ne očekuje se da donese dobit, teško može da nađe put i ispliva. Kad dodamo na to da ih jug ne interesuje, ne samo u umetničkom smislu, nego i uopšte, dolazi se do određenog utiska blokade. Ali tu su nezavisni mediji, internet portali, i treba krenuti odatle. Treba tražiti ljude u tim medijima koji dele vašu viziju. Kasnije, uz malo sreće i postupni uspeh benda, doći će na red i ovi tzv. mejnstrim mediji. „Ništa ne uspeva bolje nego uspeh.“ Ta rečenica se u našem slučaju pokazuje kao tačna.
EYOT - foto: Dalibor Popović

U Nišu radi Fakutet Umetnosti. Koliko je društvu jednog Grada važno ulaganje u školovanje kadrova za „pomeranje granica“ u umetnosti?

Fakultet umetnosti u Nišu kao mlada institucija u našem gradu dosadašnjim radom pokazuje da može da bude stub, ne pomeranja granica, ali razvitka umetnosti. U ovom trenutku je neka vrsta „sigurne kuće“, a verujem da će se još više otvoriti i odigrati bitnu ulogu u vraćanju mladih na pravi put, ne samo školovanjem kadrova, već i uticajem na publiku kroz različite manifestacije i akcije, što u poslednje vreme i čini. Udruženim snagama sa Nišvillom, Niškim i Studentskim kulturnim centrom...i na kraju, slobodnim umetnicima ovog grada cela priča ima snage da krene napred. Kritika Fakultetu Umetnosti usmerena je na to da postoji snažan upliv zabavne i turbo kulture kroz sam studenski sloj, i to traje već godinama, ali želim da verujem da će se to „rasčistiti“ samo po sebi kako Fakultet Umetnosti bude jačao svoj indentitet.

Nišville neguje radionice kroz koje ovdašnji umetnici imaju prilike da se sretnu, tu u komšiluku, sa priznatim i ostvarenim kolegama, da li takav vid razmene iskustava i znanja vlada u 21.veku?

EYOT 
Te radionice same po sebi nemaju neki značaj u edukativnom smislu jer je premalo vremena da se nešto nauči, ali sama impresija i kontakt sa svim tim muzičarima daje inspiraciju i može da utiče na stvaranje nekih stavova, ideja, ciljeva. I idealan je za mlađe naraštaje. Edukativni sistem svakako mora da se menja i evoluira, simultano sa razvojem, razvijanjem novih generacija ali lično mislim da su kontinuitet i postupnost u radu najbitniji.

Srbija iz budžeta izdvaja za kulturu 2013. godine 0,62%. Da li ta i takva podrška ima ikakav il kakav uopšte značaj? Kolika je sa tim novcem praktična podrška države, grada, institucija uopšte, kreativnim ljudima, i da li kao takva ima presudan značaj za realizaciju ideja?

Nema presudan značaj, ali Grad je, kao i država, u obavezi da kroz određeni budžet održava kulturne institucije koje organizuju projekte i programe. Problem koji postoji su ustvari, uglavnom, zapošljeni u tim institucijama, i nedostatak vizije. Ako pogledamo sisteme u Švedskoj i Švajcarskoj na primer, pa i UK, tu je sistem u službi pojedinca, pričamo o umetnosti, takav model nam je potreban. Ukoliko se ove stvari u budućnosti srede, biće mnogo lakše ostvariti velike ciljeve. Ali, opet kažem, to ne sme da bude presudno u radu kreativnih ljudi, jer umetnost u svom stvaranju ne sme biti vezana za finansijske motive. 
EYOT - trenutci
Sa radom svih umetnika nekako se uvek prepliće još i kritika. Nedavno je Vojislav Pantić, najveći džez kritičar i novinar u Srbiji, ujedno i umetnički direktor Beogradskog jazz festivala u „Politici“ napisao za EYOT da je u samo četiri godine postojanja ostvario snove nekoliko generacija svojih srpskih prethodnika. Potvrda rada, crno na belo! To na neki način govori da je EYOT najuspešniji sastav koji se ikada pojavio u Srbiji. Kakav je osećaj pročitati takve reči?

Naravno da tako nešto prija. Prvenstveno njegov opis našeg albuma. Dovoljno je da kažem da ćemo nastaviti punom snagom da gradimo put dalje. A te titule i epiteti će sigurno dolaziti sami po sebi. Mi hoćemo da ostvarimo snove, a ako će to da utiče na razvoj džeza i umetnosti u Srbiji, utoliko bolje. Ljudi kao Vojislav Pantić i Ivan Blagojević, su stubovi institucionog razvoja džeza u ovoj zemlji. Želim da verujem da ćemo svi zajedno, uključujući i naše kolege muzičare, nastaviti da stvaramo nove tokove na ovim prostorima uz poštovanje svega onoga što nam je prethodilo. Jer najbolje je kad budućnost i tradicija idu ruku pod ruku. 
EYOT - foto: Milenko Jovanović


Nakon uspešnog nošenja epiteta najperspektivnijeg srpskog jazz sastava EYOT je prošle godine poneo i epitet najperspektivnijeg evropskog benda. Januara 2012. odneli ste pobedu na MIDEM-u a ove 2013. godine objavili drugi album u Nemačkoj za čitav svet?


Svakako da smo ostvarili sve ciljeve, mislim da smo ostvarili i više od planiranog. Uz samo jedan album i četiri godine koncertne aktivnosti naš CV ima pristojnu težinu. A i izdanje drugog albuma i sjajan start u krugovima kritike i publike. Mi imamo makro plan da do kraja 2015. godine sviramo na svim najvećim Jazz festivalima u svetu - Montreal, New Port, Montreux, Umbria, itd. Mislim da je to ovim tempom moguće. Dolazimo iz Istočne Evrope, Srbije, i trebaće nam duplo više truda nego, npr. bendovima iz Zapadne Evrope, ali verujemo u sebe. Ovde su ljudi skloni da misle da je bolje sve što je sa strane. Moguće, ali što se nas tiče, svesni smo da možemo svuda da se predstavimo na najvišem nivou, jer pričamo svoju priču. Ukoliko uđemo u tokove koji donose medijsku pažnju, nagrade, i samim tim i nastupe, možete očekivati EYOT na listi top svetskih bendova. Ipak, najbitnije je da nastavimo da sviramo po celom svetu, snimamo dobre albume i imamo svoju publiku. Koliko će to probiti mejnstrim tokove na kraju i nije bitno. Jeste sve to prilično povezano, ali zahvaljujući internetu, danas imamo veliki izbor mogućnosti kako i u kom prevcu voditi karijeru.
EYOT - foto: Milenko Jovanović


Prvi veliki uspeh sastava vezuje se za put u Dubai nakon nastupa na Nišville-u 2009. Da li je to ta javna tajna i obrazac koji je i festival ponudio Gradu Nišu – biti otvoren svetu bez straha od neuspeha?

Nišville samim svojim postojanjem ima veliku ulogu u ovom gradu, siguran sam i veću nego što javnost misli. Toliko. Rad, upornost, strpljenje, beskompromisno praćenje svoje ideje, čak i uz konstantno postojanje pritiska publike, javnosti itd. Načela koja generalno važe za bilo koju profesiju, jer opšti recept ne postoji. Svako mora da nađe u sebi to što će ga izdvojiti, mora da da sve od sebe, i da izvuče maksimum iz svake situacije. EYOT u ovom slučaju može samo da bude primer da je sve moguće.



 Razgovarao: Dalibor Popović Pop



Коментари

Популарни постови са овог блога

"Braćo Srbi, stoko jedna!"

Rečima romana Tvrđava  podižem bedem između nas: “Ne voliš da budeš na smetnji, ne voliš da te ko krivo pogleda, ne voliš da ti iko ružnu reč kaže. Kako onda misliš da živiš?” Vinogradarski - Foto Šime Danas je prvi dan ostatka mog života. Braćo Srbi, stoko jedna! Pametnom dovoljno, budali i previše. Biće da ipak nismo svi isti i nikad nismo bili a da li ćemo pokazaće jutra. Meni se smrklo. Noć je. Duboka. Neću da razbijam telefonske govornice, autobuska stajališta, bijem pedere, prezirem Hrvate, pišem samo ćirilicom. Neću da navijam za “večite” i uzimam plastične kese u prodavnici. Ne pada mi na pamet da jedem u Mekdonaldsu i ako su im kese papirne. Neću da mrzim Beograd ili da mrzim, da čekam nekog kod konja, čekam nekog kod drugog konja, da nekog čekam, mlatim praznu slamu. Nema šanse da pijem vina iz “dedino” bure ili nišku vodu sa česme dokle god je onaj orač u vodovodu. Nikad ne palim, onako, dole sveću za mrtve a gore za žive. Ne palim ...

Народном позоришту у Нишу поводом јавне расправе: "Театар на раскршћу"

У настојању да Фестивал "Театар на раскршћу" постане манифестациј а од значаја за Град Ниш у области културе, п ружа м пуну личну и професионалну подршку Народном позоришту у Нишу .      Сматрам да је чин давања наведеног статуса овој манифестацији важан, неспоран и заслужен. Међутим, како би нишки позоришни Ф естивал "Театар на раскршћу" у наредним деценијама могао да расте, нужно је да манифестацију растеретимо од потенцијалних таблоидних полемика.  Ово отуд што би препирке скретале пажњу са темељне намере да фестивал буде респектабилан и да поседује својеврсну диломатску мисију.  Зато предлажем да јавности одмах понудимо прецизан одговор на питање шта је то „Балкански културни простор“ или да концепт унапредимо. У глобалном тренутку ова јавна расправа може да подсети на Нишку декларацију , историјски акт који је Краљевина Србија донела у првој години Великог рата, управо у Нишу.   Нисам упознат да ли је „Балкански културни простор“ уопште дефинисан ...

Огњен Авлијаш: Р(иј)еч убија више од било ког оружја

Игра случаја је хтела да се данас наврши тачно 25. година од потписивања Дејтонског споразума и буде дан изласка књиге Виноград Мехмед-бега , историјског романа о Босни и Херцеговини. Рекло би се да је тако предодређен пут ове књиге до читалаца ако погледамо и век уназад до потписивања Нишке декларације. Овај роман потписује Друштво књижевника и књижевних преводилаца Ниша у издавачкој едицији Друштво угледних стваралаца . Разговарајући са аутором Огњеном Авлијашем, писцем и угледним адвокатом из Бијељине, сазнајемо да, иако није имао, како каже, баш најјаснији мотив за писање, ова његова прича без икаквог прекрајања искрено говори о темама које су и болне и врло осетљиве, а тичу се дословно свих нас Кажете не постоји јасан мотив за писање, како и одакле црпете "инспирацију"? Заиста не знам како то функционише код осталих који пишу. Најједноставнији, па и најискренији одговор, ако хоћете, био би да док пишем имам неког или „нешто“ –   можда би то био приближнији термин, ко...