Među Nišlijama je, čini se oduvek, javna tajna uspeha da
ako želiš da ga postigneš, otidi iz grada. Ta tvrdnja ide dotle da
se često govori da je i najpoznatiji Nišlija, tad još mali
Konstantin, postao Konstantin Veliki, Svetitelj i Car, tek kad se
otisnuo sa obala Nišave. Sa njih je i veliki Duško Radović
otplovio lepom plavom Dunavu i Savi da rečima ovekoveči prestoni
grad, a bilo je i još nebrojeno takvih plovidbi. Međutim obala
jedinog niškog, tek prevodom reči imena EYOT, malog, ali najvećeg
ostrva, doseže od daleke Kine, preko starog kontinenta do Amerike, i
govori da je istina zapravo negde drugde, a to i potvrđuje. Bez
reči. Sa jednog od nebrojenih gradskih pešačkih ostrva za čvrsto
stajanje na niškom alfaltu i hod nogu pred nogu kroz istoriju
istine. Slovo o Nišu, Nišlijama i uspehu. Dejan Ilijić, kompozitor
i pijanista sastava EYOT
Kako
popraviti neslavnu sliku pa ne retko prisutnu kuknjavu nad žalosnom
sudbinom nadjačati pozitivnim odjecima, kao Vašim, da je naš Niš
ipak sjajan teren za stvaranje?
![]() |
| EYOT - foto: Milenko Jovanović |
Svetski
mediji, poput YAHOO news ili All About Jazz, su naklonjeni muzici i
energiji sastava EYOT- same reči hvale, pa i neutralni posmatrač
može da tu prepozna istorijski značajne korake. Kako se „borite“
za medijski prostor ovde u Srbiji, postoji mišljenje da su tzv.
beogradski mediji zatvoreni za izveštaje sa juga?
Beogradski
mediji, kao i mediji uopšte danas, vode se finansijskim motivima i
bilo koja vest koja nema nikakvu materijalnu vrednost, odnosno ne
očekuje se da donese dobit, teško može da nađe put i ispliva. Kad
dodamo na to da ih jug ne interesuje, ne samo u umetničkom smislu,
nego i uopšte, dolazi se do određenog utiska blokade. Ali tu su
nezavisni mediji, internet portali, i treba krenuti odatle. Treba
tražiti ljude u tim medijima koji dele vašu viziju. Kasnije, uz
malo sreće i postupni uspeh benda, doći će na red i ovi tzv.
mejnstrim mediji. „Ništa ne uspeva bolje nego uspeh.“ Ta
rečenica se u našem slučaju pokazuje kao tačna.
| EYOT - foto: Dalibor Popović |
U Nišu radi Fakutet Umetnosti.
Koliko je društvu jednog Grada važno ulaganje u školovanje kadrova
za „pomeranje granica“ u umetnosti?
Fakultet
umetnosti u Nišu kao mlada institucija u našem gradu dosadašnjim
radom pokazuje da može da bude stub, ne pomeranja granica, ali
razvitka umetnosti. U ovom trenutku je neka vrsta „sigurne kuće“,
a verujem da će se još više otvoriti i odigrati bitnu ulogu u
vraćanju mladih na pravi put, ne samo školovanjem kadrova, već i
uticajem na publiku kroz različite manifestacije i akcije, što u
poslednje vreme i čini. Udruženim snagama sa Nišvillom, Niškim i
Studentskim kulturnim centrom...i na kraju, slobodnim umetnicima ovog
grada cela priča ima snage da krene napred. Kritika Fakultetu
Umetnosti usmerena je na to da postoji snažan upliv zabavne i turbo
kulture kroz sam studenski sloj, i to traje već godinama, ali želim
da verujem da će se to „rasčistiti“ samo po sebi kako Fakultet
Umetnosti bude jačao svoj indentitet.
Nišville
neguje radionice kroz koje ovdašnji umetnici imaju prilike da se
sretnu, tu u komšiluku, sa priznatim i ostvarenim kolegama, da li
takav vid razmene iskustava i znanja vlada u 21.veku?
![]() |
| EYOT |
Srbija
iz budžeta izdvaja za kulturu 2013. godine 0,62%. Da li ta i takva
podrška ima ikakav il kakav uopšte značaj? Kolika je sa tim novcem
praktična podrška države, grada, institucija uopšte, kreativnim
ljudima, i da li kao takva ima presudan značaj za realizaciju ideja?
Nema
presudan značaj, ali Grad je, kao i država, u obavezi da kroz
određeni budžet održava kulturne institucije koje organizuju
projekte i programe. Problem koji postoji su ustvari, uglavnom,
zapošljeni u tim institucijama, i nedostatak vizije. Ako pogledamo
sisteme u Švedskoj i Švajcarskoj na primer, pa i UK, tu je sistem u
službi pojedinca, pričamo o umetnosti, takav model nam je potreban.
Ukoliko se ove stvari u budućnosti srede, biće mnogo lakše
ostvariti velike ciljeve. Ali, opet kažem, to ne sme da bude
presudno u radu kreativnih ljudi, jer umetnost u svom stvaranju ne
sme biti vezana za finansijske motive.
![]() |
| EYOT - trenutci |
Sa radom svih umetnika nekako se uvek prepliće još i kritika.
Nedavno je Vojislav Pantić, najveći džez kritičar i novinar u
Srbiji, ujedno i umetnički direktor Beogradskog jazz festivala u
„Politici“ napisao za EYOT da je u samo četiri godine postojanja
ostvario snove nekoliko generacija svojih srpskih prethodnika.
Potvrda rada, crno na belo! To na neki način govori da je EYOT
najuspešniji sastav koji se ikada pojavio u Srbiji. Kakav je osećaj
pročitati takve reči?
![]() |
| EYOT - foto: Milenko Jovanović |
Nakon
uspešnog nošenja epiteta najperspektivnijeg srpskog jazz sastava
EYOT je prošle godine poneo i epitet najperspektivnijeg evropskog
benda. Januara 2012. odneli ste pobedu na MIDEM-u a ove 2013. godine
objavili drugi album u Nemačkoj za čitav svet?
Svakako
da smo ostvarili sve ciljeve, mislim da smo
ostvarili i više od planiranog. Uz samo jedan album i četiri godine
koncertne aktivnosti naš CV ima pristojnu težinu. A i izdanje
drugog albuma i sjajan start u krugovima kritike i publike. Mi imamo
makro plan da do kraja 2015. godine sviramo na svim najvećim Jazz
festivalima u svetu - Montreal, New Port, Montreux, Umbria, itd.
Mislim da je to ovim tempom moguće. Dolazimo iz Istočne Evrope,
Srbije, i trebaće nam duplo više truda nego, npr. bendovima iz
Zapadne Evrope, ali verujemo u sebe. Ovde su ljudi skloni da misle da
je bolje sve što je sa strane. Moguće, ali što se nas tiče,
svesni smo da možemo svuda da se predstavimo na najvišem nivou, jer
pričamo svoju priču. Ukoliko uđemo u tokove koji donose medijsku
pažnju, nagrade, i samim tim i nastupe, možete očekivati EYOT na
listi top svetskih bendova. Ipak, najbitnije je da nastavimo da
sviramo po celom svetu, snimamo dobre albume i imamo svoju publiku.
Koliko će to probiti mejnstrim tokove na kraju i nije bitno. Jeste
sve to prilično povezano, ali zahvaljujući internetu, danas imamo
veliki izbor mogućnosti kako i u kom prevcu voditi karijeru.
| EYOT - foto: Milenko Jovanović |
Prvi
veliki uspeh sastava vezuje se za put u Dubai nakon nastupa na
Nišville-u 2009. Da li je to ta javna tajna i obrazac koji je i
festival ponudio Gradu Nišu – biti otvoren svetu bez straha od
neuspeha?
Nišville
samim svojim postojanjem ima veliku ulogu u ovom gradu, siguran sam i
veću nego što javnost misli. Toliko. Rad, upornost, strpljenje,
beskompromisno praćenje svoje ideje, čak i uz konstantno postojanje
pritiska publike, javnosti itd. Načela koja generalno važe za bilo
koju profesiju, jer opšti recept ne postoji. Svako mora da nađe u
sebi to što će ga izdvojiti, mora da da sve od sebe, i da izvuče
maksimum iz svake situacije. EYOT u ovom slučaju može samo da bude
primer da je sve moguće.
Razgovarao: Dalibor Popović Pop







Коментари
Постави коментар