Пређи на главни садржај

Uvodno izlaganje sa Okruglog stola "Kultura na mreži"


Vreme u kojem živimo, govorim globalno, najpogodnije karakteriše pojam “instant” od ratova, preko vesti sve do života uopšteno gledajući.

Foto: Nevena Kragić
Ako svedem priču samo na našu Srbiju onda reči jednog pametnog čoveka kojeg rado čitam predstavljaju najbolji mogući uvod. On kaže da su korupcija, nekompetentnost, paranoja i hipokrizija četiri jahača apokalipse u kojoj Srbija živi.

Sve to najlakše se uoče diljem virtuelnog sveta na društvenim mrežama.

Korupcija se jasno vidi kroz botovanje iz kancelarija javnih preduzeća, nekompetentnost u gotovo svim tim iznešenim stavovima. Paranoju uočavamo u uspešnom širenju lažnih vesti, a hipokrizija odnosno lažno predstavljanje, najbolje se ogleda u beskraju komentara upućenih iza imaginarnih likova i neetičnih hajki na stvarne ljude.

U vrtlogu algoritama koji zapravo čine društvene mreže, naše stvarno društvo, ionako ostavljeno do pola u svim procesima globalnih integracija, postalo je odličan teren za svojevrsni eksperiment.

Ove reči potvrđuje nedavno ukidanje odluke kompanije fejzbuk oko uvođenja novih funkcija uspešno oprobanih prvo nad korisnicima u Srbiji.

Dakle u društvu koje čini mi se gubi korak sa oflajn svetom teško je poverovati da upravo mi možemo biti globalni lideri u stvaranju nekog novog virtuelnog etičkog društva iako te reči izgovori jedan naš sugrađanin priznati svetski ekspert do skora zapošljen u guglu.

Jer nema osobe, niti prave vrednosti koja na društvenim mrežama u Srbiji neće biti prokazana i provučena kroz blato ... te tako dolazim do suštine – previše slobodnog vremena dovelo je do toga da su retki stanovnici Srbije koji nemaju profil na nekoj od društvenih mreža.

Global Internet Freelance Market Overview 2018


Pazite – SRBIJA JE PRVA NA SVETU po broju frilansera na 1000 stanovnika. Izvor ove tvrdnje su prikupljeni podaci sa frilens sajtova, a precizan broj kaže da je to 3,52 frilensera na 1000 stanovnika.

Da li je to neka vrsta prednosti, svakako jeste jer ukazuje da nam talenta ne manjka i da možemo sustići liderske pozicije i u nekim drugim paramentrima. Barem što se tiče virtuelnog sveta.

Ali kad govorimo o kulturi na društvenim mrežama i promociji temeljnih vrednosti jednog društva ne smemo nijednog trenutka da zaboravimo na činjenicu da su Fejzbuk, Tviter i ostali kompanije koje posluju, kao i svako drugo preduzeće, sa glavnim ciljem – ostvarivanje profita.

Dakle nije ništa besplatno iako nam se tako najčešće čini. Kao i prilikom osnivanja bilo kojeg privrednog subjekta moramo korak po korak prvo da ispitamo tržište (ko, gde, kako, potrebe, cene, kanali distribucije...) zatim da napravimo kalkulaciju i model i na kraju da obezbedimo resurse.

Sudeći prema tviter, instagram i fejzbik nalogu Ministarstva kulture – Digitalizacija u kulturi počela je oktobra prošle godine. A koliko je nama svima ovde zajedno jasno da su sve teme koje su na stolu zapravo stvar novca?

Kada pogledate profite IT kompanija i njihove tržišne vrednosti na berzi, shvatite da mnogi misle da će one mnogo više vredeti u budućnosti. Jer sada ne vrede ni 20% u odnosu na profite koje ostvaruju. Postavljam pitanje za kraj svog uvodnog izlaganja – A šta ako greše? Puca balon.

Коментари

Популарни постови са овог блога

"Braćo Srbi, stoko jedna!"

Rečima romana Tvrđava  podižem bedem između nas: “Ne voliš da budeš na smetnji, ne voliš da te ko krivo pogleda, ne voliš da ti iko ružnu reč kaže. Kako onda misliš da živiš?” Vinogradarski - Foto Šime Danas je prvi dan ostatka mog života. Braćo Srbi, stoko jedna! Pametnom dovoljno, budali i previše. Biće da ipak nismo svi isti i nikad nismo bili a da li ćemo pokazaće jutra. Meni se smrklo. Noć je. Duboka. Neću da razbijam telefonske govornice, autobuska stajališta, bijem pedere, prezirem Hrvate, pišem samo ćirilicom. Neću da navijam za “večite” i uzimam plastične kese u prodavnici. Ne pada mi na pamet da jedem u Mekdonaldsu i ako su im kese papirne. Neću da mrzim Beograd ili da mrzim, da čekam nekog kod konja, čekam nekog kod drugog konja, da nekog čekam, mlatim praznu slamu. Nema šanse da pijem vina iz “dedino” bure ili nišku vodu sa česme dokle god je onaj orač u vodovodu. Nikad ne palim, onako, dole sveću za mrtve a gore za žive. Ne palim ...

Народном позоришту у Нишу поводом јавне расправе: "Театар на раскршћу"

У настојању да Фестивал "Театар на раскршћу" постане манифестациј а од значаја за Град Ниш у области културе, п ружа м пуну личну и професионалну подршку Народном позоришту у Нишу .      Сматрам да је чин давања наведеног статуса овој манифестацији важан, неспоран и заслужен. Међутим, како би нишки позоришни Ф естивал "Театар на раскршћу" у наредним деценијама могао да расте, нужно је да манифестацију растеретимо од потенцијалних таблоидних полемика.  Ово отуд што би препирке скретале пажњу са темељне намере да фестивал буде респектабилан и да поседује својеврсну диломатску мисију.  Зато предлажем да јавности одмах понудимо прецизан одговор на питање шта је то „Балкански културни простор“ или да концепт унапредимо. У глобалном тренутку ова јавна расправа може да подсети на Нишку декларацију , историјски акт који је Краљевина Србија донела у првој години Великог рата, управо у Нишу.   Нисам упознат да ли је „Балкански културни простор“ уопште дефинисан ...

Огњен Авлијаш: Р(иј)еч убија више од било ког оружја

Игра случаја је хтела да се данас наврши тачно 25. година од потписивања Дејтонског споразума и буде дан изласка књиге Виноград Мехмед-бега , историјског романа о Босни и Херцеговини. Рекло би се да је тако предодређен пут ове књиге до читалаца ако погледамо и век уназад до потписивања Нишке декларације. Овај роман потписује Друштво књижевника и књижевних преводилаца Ниша у издавачкој едицији Друштво угледних стваралаца . Разговарајући са аутором Огњеном Авлијашем, писцем и угледним адвокатом из Бијељине, сазнајемо да, иако није имао, како каже, баш најјаснији мотив за писање, ова његова прича без икаквог прекрајања искрено говори о темама које су и болне и врло осетљиве, а тичу се дословно свих нас Кажете не постоји јасан мотив за писање, како и одакле црпете "инспирацију"? Заиста не знам како то функционише код осталих који пишу. Најједноставнији, па и најискренији одговор, ако хоћете, био би да док пишем имам неког или „нешто“ –   можда би то био приближнији термин, ко...